Stanęliśmy przed zadaniem nadania światu fantazji plastycznej formy

Rozmawiamy z Amadeuszem Nosalem, twórcą materiału video do spektaku „Niekończąca się historia”, który od 14 maja można oglądać w Teatrze Rampa w Warszawie. Zdjęcia: Monika Stolarska/Teatr Rampa.

Praktyki Czytania: Co Cię inspirowało najbardziej przy realizacji video do Niekończącej się historii? I jak Ci się pracowało przy tworzeniu spektaklu?

Amadeusz Nosal: Zważywszy, że spektakl jest adaptacją książki, a nie (chyba) powszechniej znanego filmu, to inspirujący był sam fakt, że stanęliśmy przed zadaniem nadania temu światu plastycznej formy od zera. Przy pierwszej wizycie w teatrze zobaczyłem małą, ciemną i pustą scenę i to w jakiś sposób stało się inspiracją do myślenia o świecie z projekcji jako o tworze, którzy bierze małe, skojarzeniowe elementy z planu realnego i skaluje je tak, że stają się motywem przewodnim tego, co dzieje się w projekcjach, tak więc ostatecznie Targówek zderza się tam z deszczem ogromnych warkoczy.

„Niekończąca się historia”, Teatr Rampa. Fot. Monika Stolarska 

P.Cz.: Jaką literaturę najchętniej czytasz i czy są książki do których powracasz?

A.N.: Mam jakiś sentymentalny odcinek półki z książkami, ale raczej wracam do wspomnień z nimi związanych, bo nie lubię czytać książek więcej niż raz. Lubię literaturę, która jakoś osobiście ze mną rezonuje, w której mogę dokopać się do czegoś intrygującego, nawet jeśli to jest jakiś drobny element. I nie muszą to być książki głośne czy ogólnie docenione. Wręcz często przeglądanie internetowych księgarni zaczynam od pozycji z najmniejszą ilością gwiazdek.

P.Cz.: Jakie książki zabierasz na wakacje?

A.N.: W jednej kieszeni książki, z którymi obecnie pracuję w teatrze, bo podróż zwykle pozwala spojrzeć na nie z innej perspektywy, a w drugiej coś, co otwiera jakiś bogaty plastycznie świat, w którym można się zanurzyć. Ostatnio blisko mi do polskich wydań japońskiej, minimalistycznej, powolnej literatury, którą akurat moim zdaniem warto zabrać ze sobą nie tylko na wakacje.

Niekończąca się historia, Teatr Rampa

Reżyseria
Magdalena Miklasz

Adaptacja, dramaturgia 
Maciej Podstawny

Scenografia
Mirek Kaczmarek

Kostiumy 
Grupa Mixer

Muzyka
Anna Stela

Ruch sceniczny
Marta Bury

Video
Amadeusz Nosal

Asystent reżyserki
Tymoteusz Sarosiek

Produkcja
Ewa Jabłońska

Obsada

Michalina Dąbrowka, Agata Łabno, Agnieszka Makowska, Filip Karaś, Julian Mere, Robert Tondera, Sara Celler-Jezierska, Anna Stela, Iwo Woźniak

Premiera: 14 maja 2022.


Amadeusz Nosal zajmuje się tekstami scenicznymi, sztukami wizualnymi i projektowaniem graficznym. Twórca projekcji, wideo, mappingów, instalacji audiowizualnych, teledysków i filmów reklamowych. Dramaturg i autor tekstów spektakli, prezentowanych i nagradzanych na polskich i zagranicznych festiwalach teatralnych. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu PWST im. L. Solskiego w Krakowie.